Skemad, hvor meget og hvor tit?

15. november 2010

Alder:
5 mdr.

Skemad, hvor meget og hvor tit?

Kære Helen

Jeg har netop bestilt din bog om at få barnet til at sove, som jeg glæder mig til posten kommer med én af de nærmeste dage.

Men nu til noget helt andet, for mens jeg sidder og læser på din hjemmeside, ser jeg dit svar til en mor med et barn på min søns alder (5 mdr) hvor du anbefaler 3 gange 1/2 dl skemad dagligt.

Jeg er startet på grød for et par uger siden, men min søn spiser nok ca. 1 dl. én gang om dagen. Min SP sagde til mig, at når han var oppe på næsten en hel portion (2 dl) skulle jeg begynde at tilbyde mos til aften også og til sidst grød til morgen.

Så nu bliver jeg da helt i tvivl.

Som det er nu er hans rytme ikke helt fast. Hans første lur svinger fra 1 time til 2 timer og ligger på forskellige tidspunkter. Den næste lur er som regel også på et par timer. I dag er han blevet puttet kl. 13 (den første lur var fra 9-10.15).

Det er efter den anden lur, at jeg tilbyder ham grød. Så det er jo gerne ved 15-16 tiden.

Så tager han gerne en lille powernap omkring 17.18 stykker.

Ellers ammer jeg ham. Han vil desværre ikke rigtig have ...

Annonce

... sut. Om natten sover han meget blandet. Lige nu er han rigtig meget vågen, men tror det er tænder, han er dog ikke ked af det når han vågner, han smiler og vil bare gerne spise lidt. Måske skal jeg til at sidde op når jeg ammer om natten, så jeg er sikker på at han får spist godt - evt ved begge bryster, så det da ihvertfald ikke er sult.

Ja, så er der selvfølgelig også problematikken med at skille søvn og mad. Jeg ammer ham jo som regel i soveværelset inden han skal sove, men prøve at "tage brystet" inden han sover, så han registrerer at han skal sove og ikke bliver ammet helt i søvn. Han ligger så virkelig og basker med arme og ben og hans sutteklud, som han får når han skal sove - og efter 10 min sover han som regel. Men det ser helt vildt ud - er det normalt, eller er det norget vi skal forsøge at hindre? Det er som om, at den sidste energi skal sparkes ud af kroppen.

Men på en god nat, bliver han puttet og ammet ved 20 tiden, igen ved 01 tiden og ved 04 tiden for så at stå op ved 5.30-6 tiden.

Håber du kan hjælpe mig på vej med endnu et par gode råd.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor