Brev:
Skemad, hvor meget og hvor tit?
15. november 2010
Alder:
5 mdr.
Skemad, hvor meget og hvor tit?
Kære Helen
Jeg har netop bestilt din bog om at få barnet til at sove, som jeg glæder mig til posten kommer med én af de nærmeste dage.
Men nu til noget helt andet, for mens jeg sidder og læser på din hjemmeside, ser jeg dit svar til en mor med et barn på min søns alder (5 mdr) hvor du anbefaler 3 gange 1/2 dl skemad dagligt.
Jeg er startet på grød for et par uger siden, men min søn spiser nok ca. 1 dl. én gang om dagen. Min SP sagde til mig, at når han var oppe på næsten en hel portion (2 dl) skulle jeg begynde at tilbyde mos til aften også og til sidst grød til morgen.
Så nu bliver jeg da helt i tvivl.
Som det er nu er hans rytme ikke helt fast. Hans første lur svinger fra 1 time til 2 timer og ligger på forskellige tidspunkter. Den næste lur er som regel også på et par timer. I dag er han blevet puttet kl. 13 (den første lur var fra 9-10.15).
Det er efter den anden lur, at jeg tilbyder ham grød. Så det er jo gerne ved 15-16 tiden.
Så tager han gerne en lille powernap omkring 17.18 stykker.
Ellers ammer jeg ham. Han vil desværre ikke rigtig have sut. Om natten sover han meget blandet. Lige nu er han rigtig meget vågen, men tror det er tænder, han er dog ikke ked af det når han vågner, han smiler og vil bare gerne spise lidt. Måske skal jeg til at sidde op når jeg ammer om natten, så jeg er sikker på at han får spist godt - evt ved begge bryster, så det da ihvertfald ikke er sult.
Ja, så er der selvfølgelig også problematikken med at skille søvn og mad. Jeg ammer ham jo som regel i soveværelset inden han skal sove, men prøve at "tage brystet" inden han sover, så han registrerer at han skal sove og ikke bliver ammet helt i søvn. Han ligger så virkelig og basker med arme og ben og hans sutteklud, som han får når han skal sove - og efter 10 min sover han som regel. Men det ser helt vildt ud - er det normalt, eller er det norget vi skal forsøge at hindre? Det er som om, at den sidste energi skal sparkes ud af kroppen.
Men på en god nat, bliver han puttet og ammet ved 20 tiden, igen ved 01 tiden og ved 04 tiden for så at stå op ved 5.30-6 tiden.
Håber du kan hjælpe mig på vej med endnu et par gode råd.
Hilsen